INNOVASJON NORGE BRUKTE FAKE NEWS I REKLAMESTUNT

Er det greit at et statlig organ bruker falske nyheter som reklamestunt, og som blir videreformidlet av mediene? Saken har blitt omtalt i 1650 digitale artikler globalt, av 1479 ulike medier.

I en tid hvor man snart ikke vet hva som er ekte eller ikke valgte det statlige organet Innovasjon Norge å bruke fake news for få oppmerksomhet

Historien om Sommarøy som ville kvitte seg med både armbåndsur og selve tiden var ikke ekte. Nyheten ble spredt over hele verden. Nå reagerer mediene som videreformidlet falske nyheter. Det handler også om deres egen troverdighet.

Saken har blitt omtalt i blant annet CNN, The Guardian, The Independent, Time Magazine, Daily Mail, China Daily, og en av de største avisene i India, Amar Ujala. Også at The New York Times, ABC News og TV Tokyo har vist interesse.

Og vi får sikkert mer falske nyheter derfra?

– Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie, sier Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm til NRK.

Hun bekrefter at ideen kom fra Innovasjon Norge og kaller det et vellykket stunt

Les mer på NRK:

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*